ورق های فلزی به هفت دسته تقسیم بندی می شوند که در این مقاله به بررسی همه آن ها با ذکر تصاویر پرداخته ایم 
  • ورق های روغنی
  • ورق گالوانیزه
  • ورق استیل
  • ورق رنگی
  • ورق اسید شوئی
  • ورق سیاه
  • ورق آجدار

ورق های روغنی

ورق های فولادی به دو صورت کلی تولید می شوند: ورق روغنی و ورق سیاه

ورق روغنی در واقع اصطلاح عامیانه ورقهایی است که با تکنولوژی نورد سرد تولید میشوند

نام گذاری ورق های روغنی بر مبنای وضعیت ظاهری این نوع ورق می باشد

ورق روغنی در واقع اصطلاح عامیانه ورق هایی است که با تکنولوژی نورد سرد تولید میشوند. در این فرآیند ورق های با ضخامت بالا توسط نورد به ضخامت های پایین تر تبدیل می شوند. در این فرآیند به علت استفاده از نورد سرد کیفیت ظاهری ورق های نورد شده بسیار عالی می باشد . از این نوع ورق ها بیشتر در کاربردهای که ورق ظاهر جسم را تشکیل می دهد استفاده می شود .

ورق های روغنی بسته به نوع آلیاژ و همچنین عملیات حررتی صورت گرفته بر روی آنها به ورق های نیمه کشش ST12 چند دسته کلی تقسیم میشوند : ورق های معمولیST14  ورق های فوق کشش ST13

ورق های روغنی به طور کلی و استاندارد از ضخامت 30 صدم میلیمتر الی 3 میلیمتر تولید می شوند و دارای دو عرض استاندارد 100 سانتی متر و 125 سانتی متر هسنتد.

ورق های روغنی ای که در بازار ایران پر کاربردترند را شرکت های فولاد مبارکه اصفهان شرکت هفت الماس وشرکت فولاد غرب آسیا تولید می نمایند . و در مورد ورق های روغنی خارجی نیز معمولا ورق های روس و قزاق پر کاربرد و همچمنین در بازار موجود هستند .

ورق های نورد سرد” ورق روغنی” پایه تولید ورف های گالوانیزه ” ورق سفید” هستند در ضمن ورق های رنگی گالوانیزه ” ورق رنگی” از ورق گالوانیزه تولید می شود . پس صراحتا میتوان نتیجه گرفت که پایه تولید ورق رنگی نیز همین ورق های نورد سرد ” روغنی” هستند .

کاربرد:

لوازم خانگی، بدنه اتومبیل، لعابکاری، لوله مبلی، رادیاتور سازی، بشکه سازی

جدول وزن ورق (نورد سرد) روغنی

استیل چیست ؟

آلیاژی که پایه آن از آهن است و کمتر از 2 درصد کربن دارد استیل یا فولاد نامیده می شود . بسته به نوع و مقدار دیگر عناصر موجود در آن خواص میکانیکی نظیر سختی و شکل پذیری مشخص می شود . افزایش مقدار کربن سبب افزایش سختی و مقاومت می شود اما مقدار شکل پذیری آن کاسته می شود.

فولاد ساده کربنیوآلیاژی  چیست ؟

فولاد ها به دو دسته ساده کربنیو آلیاژی دسته بندیمیشوند. در فولاد های ساده کربنی به جز کربن و بعضی عناصر معمول (مثل سیلیسیم و منگنز و گوگرد و فسفر ) عنصر دیگری وجود ندارد . دسته بندی فولاد های ساده کربنی به شکل جدول رو به رو است: با افزودن برخی عناصر به آهن آلیاژهایی تولید می شود که حخواص بسیار عالی دارند. به عنوان مثال با افزودن کروم به اهن استیل ضد زنگ یا استینلس به دست می آید که در برابر خوردگی های مختلف مقاومت بالایی دارد

چه چیز باعث می شود استینلس استیل ضد زنگ باشد ؟

استیل وقتی ضد زنگ  است که حد اقل 5 درصد ، کروم 10 داشته باشد. کروم پس از ترکیب با اکسیژن هوا اکسید کروم تشکیل می دهد که لایه ایروی استینلس استیل تشکیل می دهد . این لایه دیده نمی شود ولی باعث می  شود ارتباط بین هوا و فلز از بین رفته و استیل سالم بماند . مقدار بیشتر کروم و نیز برخی دیگر از عنناصر موجود در آلیاژ شبیه نیکل و مولیبدن این لایه را تقویت کرده و خاصیت ضد زنگ بودن استینلس استیل را افزایش می دهد .

ورق اسید شویی  ؟

ورق اسید شویی شده نیز از ورق های گرم تولید می شود که طی پروسه ای  اسید شویی می شوند و زغال های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی ها گرفته میشود و قدری ظاهر ورق براق تر می شود یعنی نزدیک به ورق روغنی است .

به فرآیندی که طی آن چربی ها ی روی ورقی که توسطنورد گرم به ضخامت دلخواه رسیده است، با استفاده از اسید کلریدریک از ورق زدوده می شود، اسید شویی می گویند .

بخشی از محصول تولیدی در واحد نورد گرم جهت شستشوی سطح ورق به وسیله اسید، به واحد اسید شویی انتقال می یابد . در خطوط اسید شوئی کلاف ها پس از باز شدن توسط قرقره ها باز کننده وارد حوضچه های اسید از نوع اسید کلر یدریک شده و در آنجا جهت اکسید زدایی شسته می شوند. این کلاف ها پس از شسته شدن و خارج شدن از حوضچه های اسید توسط آب شسته شده و با عبور از تونل هوای گرم خشک می شود . پس از عمیلیات اسید شوئی بخشی از محصول به صورت کلاف اسید شوئی شده به بازار عرضه و بخش عمده آن برای تولید محصولات سرد به واحد نورد سرد انتقال می یابد.

کاربرد های ورق اسید شوئی :

مصارف ساختمانی : تولید لوله و پروفیل و غیره

اتومبیل سازی : قسمت های ساختمانی و چرخ اتومبیل قطعات خودرو و اجزاء داخلی آن (رینگ و شاسی)

صنایع لوله سازی تولید انواع لوله های انتقال آب، نفت و گاز

تولید مخازن گاز، مایع و مخازن تحت فشار

فرم دهی مجدد جهت محصولات گالوانیزه

فرم دهی سرد و کشش عمیق سیلندر گاز

ضخامت ورق اسید شویی :

از ضخامت 1.5 میلیمتر تا 6 میلیمتر تولید می شود .

ابعاد فزیکی ورق اسید شویی

معمولا به دو صورت رول و شیت (فابریک و برشی) تولید می شوند.

رول ها معمولا در دو عرض 100 سانتی متر و 125 سانتی متر تولید می شود .

ورق های اسید شور فابریک نیز دارای ابعاد زیر هستند :

ورق اسید شور شده 1000*2000 میلی متر

ورق اسید شور شده 1250*2500 میلی متر

وزن ورق های اسید شویی :

وزن ورق های اسید شویی مانند ورق های نورد گرم(سیاه) می باشند.

جدول وزنی ورق های اسید شوئی:

 

 

ورق های دیگری که برای لوله های نفت و گاز مناسب می باشند:

کیفیت GRB , X46 , X42 و PSL 2*52  را دارا هستند .

همچنین برای کشتی سازی ورق های با کیفیت GR.A و NVA  می باشد. برخی ورق های فولادی جهت رینگ و شاسی اتومبیل به کار می رود که بایستی ضد سایش و سخت باشند که از کیفیت SAPH370SAPH-310 تاSAPH440 برخوردارند.

همچنین کیفیت QSTE380 نیز ضد سایش و سخت می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید