نخستین هایپرمارکت صنعت فولاد راه اندازی می شود

نخستین هایپرمارکت صنعت فولاد راه اندازی می شود

نخستین هایپرمارکت صنعت فولاد راه اندازی می شود

محمد مهدی یارجانلی
مدیر عامل شرکت صنعت ورق آرین پاژ

 

آرین پاژ تقریبا از سال 88 وارد عرصه تولید فولاد شد این ورود به عرصه تولید فولاد از دو جنبه قابل بررسی است که یکی از جنبه های آن، موارد مرتبط با بازار بود و جنبه دیگر آن موارد مرتبط با تولید بود و شامل تولیدکنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان محصولات فولادی و مصرف کنندگان آن باز می گشت. این ورود به عرصه تولید، فرصتی برای صنعت ورق آرین پاژ ایجاد کرد که در کنار تولید، بازدیدهایی را از صنایع مختلف داشته باشد تا آنجا که نزدیک به هزار شرکت مختلف در داخل و خارج از کشور را در طول سالهای فعالیت مورد بازدید و مطالعه قرار گرفتند. بررسی های به عمل آمده نشان داد کشور در شناسایی زنجیره تامین  و تکمیل آن به صورت کلان دچار مشکل است و اثر شلاقی در کل کشور وجود دارد و این امر ناشی از نداشتن آمایش درست از نیازهای ملی، مصارف، زیر ساختها،عرضه ها

و توانمندی هایمان و توالی و تقدم و تاخر آنهاست . در واقع توانمندی ها الزامات، محدودیتها و منابع مان در صنایع کشور به درستی شناسایی و معرفی نشده است؛ همانگونه که شاهدیم اقشار مختلف در زمینه های تولیدی و صنعتی و حتی مواردی که دارای مزیتها و فرصتهایی بوده ایم یا با تامین بخشهایی امکان تولید داشته ایم نیز ، درگیر وارد واردات می شوند.

آرین پاژ در برهه ای  برای ایجاد تغییراتیاستراتژیک و راهبردی  در یکی از خطوط خود، حدود دو سال کار مطالعاتی کرده و تمام گپ ها،نیاز مندی ها و محدودیتهای صنایعی که درگیر تولید و مصرف ورقهای سرد و گالوانیزه درکشور بودند را شناسایی نمود درحالی که عمدتا” مرسوم بود خطی مشابه خارجی را وارد و استفاده نماییم اما چون خروجی کامل و تامین کلیه خواسته های فنی و کیفی مشتریان خصوصا” در ورقهای سطوح نمایان برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود لذا بررسی های زیادی در زمینه خطوط خارجی انجام دادیم و مشاهده شد که خروجی مدنظر را به جز با صرف هزینه بسیار جهت باز طراحی و تعریف تکنولوژی به ما نخواهند داد و در نهایت با خودباوری و ترکیب دانش بومی شرکت وهمکاری سایر سازندگان داخلی، در داخل شروع به ساخت آن کردیم و این خط به زودی بیشترین توانمندی ها و تکنولوژِی روز وارد مدار تولید می شود؛ انشاءالله .

این خط که دارای 5 ایستگاه بازرسی و کنترل کیفیت بروز بوده و به جهت اصلاحات صورت گرفته در آنعلیرغم توانمندی های بسیاری  از جمله عملیات شستشو و رفع آلودگی های سطحی، لولینگ پیشرفته و اصلاح موجهای سطحی، مرکزی و کناری ، حذف انواع عیوب کناره و سطحی ورقهای فولادی،تغییر وزن و بسته بندی صادراتی انواع ورقهای فولادی ، امکان تولید و تامین بسیاری از ورق هایی که در تامین آن در داخل کشور مشکل داشتیم و بسیاری از آنها وارداتی بوده است بابهبود و ارتقاء کیفیت فراهم شده است.

از انجا که شایان توجه است در افق 1404 تنها 50 درصد تولیدات امکان مصرف در داخل را داشته و باید برای 50 درصد مابقی فکری اندیشیده شود و این مستلزم رقابت پذیر کردن محصولات کشوراست و باید در حوزه برندینگ، مطلوبیت و کیفیت کالا، قیمت تمام شده، حمل و نقل و زیرساخت های مربوطه جهت صادرات حرفی برای گفتن داشت. پس باید زیرساخت های حمل و نقل را اصلاح کرد و قیمت تمام شده را پایین آورد.

باید در کل کشور یک نظام و سیستم یکپارچه تعریف کرد تا بتوانیم محصولات با کیفیت بالا و قیمت تمام شده پایین تولید نماییم. تمامی این موارد ما را بر آن داشت که علاوه بر فعالیت در حوزه برندینگ، زیرساخت ها و تولید، در حوزه ایجاد دانش بومی نیز به فعالیت بپردازیم و  با استعانت از ذات پروردگار سنگ بنای آنرا در سال 95 گذاشتیم. در سال 95 مرکز اسناد را با چند پرونده محدود راه اندازی نمودیم سپس تمامی مستندات،نتایج پژوهشها و مطالعات و دانش های سازمانی را به آن اضافه کردیم و با تعریف و اجرای پروژه های تحقیقاتی موفق به اخذ مجوز واحد تحقیق و توسعه شدیم. در ادامه موفق به پیشبرد پروژه مانیتورینگ اتوماتیک سطح ورق در داخل کشور با همکاری واحدهای دانشگاهی شده و اقدام به ره اندازی کارگاه ساخت  و خودکفایی کردیم و به دعوت سازمان صمت به دنبال دریافت پروانه خدمات فنی مهندسی و پژوهشی و علمی در داخل و خارج از کشور همراه با مجوز شرکت دانش بنیان هستیم.

اکنون به جرات می توان گفت آرین پاژ قادر به تامین 80 درصد نیاز به قطعات تعمیراتی و ساختنی برای خود بوده و همچنین می تواند نیاز سایر واحدها را هم در قطعات و تجهیزات ساختنی، خدمات فنی مهندسی توام با تامین محصولات کیفی و بهبود یافته تامین نماید.

بررسی روند صادرات در کشور از سال 90 به بعد نشان می دهد ما در بخش بندی و برندینگ محصولاتمان هم در داخل و هم خارج از کشور با یک شکاف جدی مواجه ایم و این شکاف به مرور عمیق تر هم شده است. از اینرو این شرکت اقدام به برنامه ریزی ایجاد یک هایپرمارکت تخصصی فولاد برای نخستین بار در ایران به نام صنعت ورق آرین پاژ کرده تا در کنار تولید، از تخصص خود در حوزه مارکتینگ، برندینگ و شناخت دقیق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان داخل و خارج از مرزها استفاده نماید و آنها را به یکدیگر پیوند دهد. البته این اتفاق در سایر کشورها نیز وجود دارد و صادرات عملا” از طریق شرکت هایی که مبنای علمی،فنی و تجارت مابین رشته ای داشته و از دانش بومی برخوردارند و هم از تولید و هم بازار  بین المللی سررشته دارند صورت می گیرد.

موضوع را اینگونه می توان جمع بندی کرد که راهکار صنعت فولاد ما در وهله اول توام با آمایش صحیح تمامی بخشهای زنجیره استخراج،تولید تا مصرف فولاد و در نظر گرفتن سرانه مصرف واقعی با  شناخت صحیح فرصت ها و تهدیدات آن و در وهله بعد شناخت نیازها و توانمندی ها و استفاده درست از این اطلاعات با یک نگاه سیستمی و جامع و به دور از تصمیمات یک سویه و متعصبانه با تشریک مساعی و سمینارهای بیشتر در این شرایط تحریمها و جنگ تحمیلی اقتصادی گام برداریم.

یکی از راهکارهای ما  پیشنهاد تغییر رویکرد صنعت ورق آرین پاژ و نگاه سهامداران، همکاران و مسئولین دولتی بود به گونه ای که هم اکنون در کنار تولید، و تامین نیاز ورقهای فولادی کیفی در کشور و ایجاد دانش بومی در راستای تحقق اهداف کلان افق 1404 فولاد کشور و برنامه های صادراتی محور اقدام به تعریف، تکمیل و اجرای  طرح هایپر مارکت تخصصی فولاد گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید