نورد گرم

نورد گرم (Hot Rolling) در دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد انجام می شود. کاهش سطح سنگین از طریق نورد گرم یکی از روش‌های عمده تولید میله با سطح مقطع مستطیل ، گرد ، یا پیچیده‌تر است. این روش از طریق در هم شکستن ساختار ریختگی و ریز کردن اندازه دانه ، سبب بهبود خواص فلز ریختگی و در نتیجه همگنی بهتر و مقاومت و سفتی بیشتر آن می‌شود. در خلال نوردکاری و همچنین در بیشتر فرآیندهای آهنگری ، در مقایسه با اکستروژن، فشار و تغییر شکل در هر زمان معین به حجم کوچکی از فلز محدود می‌شود ، بنابراین می‌توان شمش‌های بسیار سنگین را با استفاده از دستگاه‌ هایی با ظرفیت بار متوسط تغییر شکل داد.
شمش به‌ صورت مداوم به داخل دستگاه نورد رانده می‌شود و معمولاً سرعت تولید زیاد است. در اینجا نیز مانند همه عملیات گرم‌ کاری سرعت عمل مسئله‌ ای حیاتی است. زیرا قطعه کار بر اثر سرد شدن سخت می‌شود. زمان لازم برای برگشت دادن تختال به قسمت ورودی غلتک‌ ها عامل محدودکننده سرعت است اما ، این مشکل برای اکثر اندازه‌ها ، با استفاده از غلتک‌ های دوطرفه ، رفع شده است. تختال‌ های بسیار کوتاه معمولاً توسط کارگر به عقب برگردانیده می‌شوند ، که این خود نیاز به کارگر را بسیار افزایش می‌دهد.
دستگاه نورد گرم برای تولید تختال یا شمشه از شمش‌ های فلزی ، به دستگاه نورد شمشه مشهور است و معمولاً دو غلتک بزرگ دارد ، که به‌ صورت قائم روی یکدیگر قرار دارند. در نتیجه به آن دستگاه نورد دو غلتکه می‌گویند و این در مقایسه با دستگاه‌های چهار غلتکه یا چند غلتکه است که عموماً در عملیات نورد سرد به‌کار می‌روند. از غلتک‌ هایی با طرح مخصوصی برای تولید محصولات گرم نوردیده طویل با مقاطع مختلف از قبیل گرد ، شش ضلعی ، ناودانی ، نبشی ، تیرآهن ، استفاده می‌شود. این مقاطع از نظر اقتصادی بسیار مهم‌اند ، زیرا مقدار تولید آن‌ ها زیاد است ، اما غلتک‌ های فوق را معمولاً به‌ طور تجربی و با درنظر گرفتن چند قانون کلی ، طراحی می‌کنند.
به‌ طور کلی مسئله عمده در این مورد نیز همانند آهنگری قالب بسته ، پر کردن قالب است ، که درباره آن مبانی نظری مختصری وجود دارد. در اینجا ارزیابی بارهای کاری برای این قبیل شرایط پیچیده موردنظر نیست ، اما می‌توان با استفاده از اطلاعات نظری موجود برای نورد ساده قطعه‌ ای تخت با سطح مقطع مشابه تخمین‌ های تقریبی زد.

ویژگی های نورد گرم

  • یکی از تفاوت های موجود در مبحث تفاوت نورد سرد و نورد گرم این است که در نورد گرم نیاز به اعمال قدرت کمتری است.
  • دستگاه های کمتری در این نوع نورد مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در این فرایند کرنش سختی کمتری صورت می گیرد.
  • قطعه مورد نظر مقاومت کمتری نسبت به نورد سرد خواهد داشت.
  • در این نوع نورد معمولا محصولات با ابعاد بزرگتر نسبت به حالت نورد سرد تولید می شوند.

نورد سرد

این فرآیند در واقع همان نورد گرم است که کار بیشتری بر روی قطعه مورد نظر صورت می گیرد. در این حالت محصول در شرایط دمای پایین قرار می گیرد و تا دمای اتاق سرد می شود. به عنوان تفاوتی مهم در مبحث تفاوت نورد سرد و نورد گرم باید گفت محصولاتی که با این روش تولید می شوند سطحی بهتر و صاف تر و ابعاد دقیق تری خواهند داشت. در واقع هدف از این نورد کاهش ضخامت محصول و افزایش دقت در ابعاد محصول است. عملیات نورد در این حالت را به دلیل اینکه قطعه مقاومت بالاتری دارد به وسیله غلتک های ۴ طبقه انجام می دهند. این فرایند از ۴ مرحله کشش سرد، نورد چرخشی، سمباده و پولیش تشکیل می شود که هر کدام تغییری مثبت در محصول ایجاد می کنند.
ویژگی های نورد سرد
  • به دلیل شکل پذیری کمتر در قطعه در حالت سرد نیاز به اعمال قدرت بیشتری وجود دارد.
  • چون در واقع این فرایند ادامه فرایند نورد گرم است پس نیاز به دستگاه های بیشتری برای نورد سرد وجود دارد.
  • در این حالت ناخالصی سطح فلز از بین می رود.
  • ویژگی های ظاهری و کیفیت محصول در این حالت بسیار بهتر از نورد سرد است.
  • از دیگر تفاوت های موجود در مبحث تفاوت نورد سرد و نورد گرماین است که عملیات روغن کاری در فلز در حالت نورد سرد بهتر صورت می گیرد.
با توجه به تفاوت نورد سرد و نورد گرم باید گفت که به صورت کلی افرادی که ویژگی های ظاهری محصول همچون سطح و ابعاد و کیفیت محصول برای آن ها اهمیت دارد از محصولات نورد سرد مانند ورق روغنی استفاده می کنند و برعکس افرادی که خصوصیات ظاهری محصول برایشان کم ارزش است و بیشتر بحث استحکام و ویژگی های مکانیکی محصول را با ارزش می دانند از محصولات نورد گرم مانند ورق سیاه استفاده می کنند. امیدواریم از مبحث تفاوت نورد سرد و نورد گرم استفاده برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید